Kĺbová výživa, vitamíny a výživové doplnky

Cyklista na cesteUrčite viete, že na vylepšenie športových výkonov existujú rôzne podporné látky. Do určitej miery možno povedať, že podporiť nielen výkon, ale aj vaše bežné fungovanie vedia výživové doplnky na kĺby. Obsahujú vitamíny, minerály a iné látky, ktoré posilňujú vitalitu vášho pohybu. O to viac na ich pravidelné užívanie dbajú športovci či ľudia vstupujúci do seniorského veku. Užívať by ich mali aj iné kategórie, o ktorých viac vám povieme nižšie. Všeobecne platí, že voľne dostupná kĺbová výživa nepatrí medzi finančne náročné doplnky stravy a rozhodne sa jej kúpa oplatí, ak viete, že vám to zlepší stav a odolnosť kĺbov. Povedzme si k tejto téme niečo viac.

V čom spočíva jej sila a účinok?

Hlavnou úlohou kĺbovej výživy je podporiť fungovanie nielen kĺbov, ale aj väzív a svalov na nich napojených, ako aj chrupaviek. Látky prítomné v týchto produktoch majú aj iné pozitívne účinky. Posilňujú samotné kĺby, čím vedia tlmiť nárazy, prípadne citlivosť na bolesť. Na trhu je množstvo produktov tohto typu, ktorých výrobcovia a zameranie je rôzne.

Všade sa zdôrazňuje, že výživové doplnky a vitamíny na kĺby nie sú lieky a teda ak máte dlhodobejší problém, nemali by ste sa na nich spoliehať. Ich účinky pôsobia na posilnenie týchto častí tela ešte pred problémom, teda najúčinnejšie sú ako prevencia. Na druhej strane však nemožno úplne využiť ich podpornú funkciu pri liečbe nedávneho úrazu, zápalu, preťaženia či počiatočného opotrebovania týchto kostných spojov. Kĺbová výživa nie je liek na vrodené diagnózy ako sú dna, reuma, artritída či artróza, na trvalé poškodenie vzniknuté úrazom alebo obezitou či pri dlhodobom opotrebovaní a preťažovaní kĺbov.

Už v úvode sme uviedli, že výživové doplnky na kĺby napr. z https://www.klbovebolesti.sk/klbova-vyziva/ obsahujú vitamíny, minerály a iné špeciálne látky, ktoré na nich pozitívne vplývajú. Konkrétne ide o glukozamín sulfát, chondroitín sulfát, želatína, meď, CMO (cetylmyristoleát), kyselina hyaluronová, MSM (mythylsulfonylmethan). Aby sme nehovorili len o neznámych pojmoch, priblížime vám ich hlavné uplatnenie v tejto kĺbovej výžive.

Tak napr. glukozamín sulfát má protizápalové účinky a obnovuje poškodené spojivové tkanivá; chondroitín sulfát je prítomný v každej chrupavke a preto ju jeho zvýšený obsah viac posilňuje, rovnako pôsobí protizápalovo; želatína pochádza z kolagénu a jej hlavnou úlohou je posilniť lôžka okolo kĺbu, zosilniť chrupavky a zvýšiť ich odolnosť; meď pomáha aktivovať enzýmy, ktoré obnovujú chrupavky; CMO (cetylmyristoleát) uľavuje od príznakov chronickej artritídy; kyselina hyaluronová pomáha stlmiť bolesť a zmierniť opuchy; MSM (mythylsulfonylmethan) pôsobí protizápalovo a obnovuje poškodené tkanivo vďaka obsahu organickej síry.

Z čoho si možno vybrať?

Cvičenie jogyVo všeobecnosti si môžete komplexné výživové doplnky na kĺby komerčného charakteru zakúpiť skôr v lekárni. Väčšinou majú formu tabliet a zameriavajú sa hlavne na problémy spojené s pribúdajúcim vekom. Určite z reklám poznáte značky resp. výrobcov ako Proenzi, Walmark, Jamieson, Centrum, Generica, MedPharma či iných.

Špecializované produkty, to znamená kĺbovú výživu, ktorá je určená hlavne pre športovcov, si môžete zakúpiť v špeciálnych športových obchodoch s výživou alebo na internete. Zvyknú byť v dvoch formách: v tabletkách alebo v prášku, pričom zvyknú mať iné, väčšinou silnejšie zloženie niektorých látok. Je to potrebné hlavne kvôli zvýšenej záťaži na tieto kostné zhyby. Medzi známe a osvedčené značky patria napr. GymBeam, Nutrend, AnimalFlex, ActivLab, GoldField, All Nutrition… Pokiaľ nadmerne športujete, pravdepodobne vám bežné komerčné tabletky z lekární nebudú stačiť.

Pre koho je kĺbová výživa vhodná?

Tieto doplnky stravy zlepšujúce pohybový systém človeka sú skutočne vhodné pre každého. Ako sme už vyššie uviedli, vynechať by ho rozhodne nemali športovci, ktoré svojmu telu a kĺbom dávajú dosť zabrať a len málokedy im doprajú taký oddych a úľavu, akú potrebujú. Vitamíny a výživové doplnky na kĺby sú ale podstatné aj pre opačnú kategóriu, a síce pre tých, ktorí veľmi nešportujú, majú málo pohybu a napr. sedavé zamestnanie. Vtedy dochádza k skracovaniu svalov a väzív, čo obnažuje tieto kostné zhyby a spôsobuje bolesť už pri malej námahe alebo nepozornom kroku. Do svojho jedálnička by ho mali zakomponovať aj tí, ktorí sa blížia k seniorskému veku. Rovnako aj tí, ktorí vo svojej rodine pozorujú postupné deformovanie pohybového aparátu, čo mohli taktiež dostať do vienka.

Výživové doplnky na kĺby nemusia vždy stačiť…

Zakúpenie týchto prípravkov za cieľom zlepšiť si pohyb a ochrániť tieto kostné zhyby je veľmi dobrým krokom k tomu, aby ste ich stav zlepšili. Dôležité je ale pozrieť sa aj na svoj životný štýl, ktorý môže byť mnohokrát na príčine vzniknutých problémov. Pokiaľ veľa športujete, dbajte na to, aby ste vášmu telu a kĺbom dopriali dostatočný odpočinok a to aj napriek tomu, že sa vo vašom dennom režime nachádza kĺbová výživa. Naopak, ak sa pohybujete veľmi málo, stačí ranná rozcvička alebo každodenná prechádzka. Pri obezite vám zas môže veľmi pomôcť zníženie váhy.

Odborné info: http://www.health.com/health/gallery/0,,20464354,00.html

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *